Het beste van de Europese cinema

Brussels Film Festival - Dedicated to European Cinema

Het Brussels Film Festival, gewijd aan de Europese cinema beleeft dit jaar zijn 14de editie in het Flagey.

Het hele team is vastbesloten om de rijkdom van de Europese cinema te tonen en samen met u te vieren.

Deze levendige en onbevangen cinema waarover Woody Allen zei: "I always wanted to be a foreign filmmaker" wordt in de schijnwerpers geplaatst tijdens dit feestelijke, competitieve en meeslepende evenement.

Het Brussels Film Festival staat in het kort voor: 8 dagen ontdekkingen, meer dan 20 Europese landen om in te verdwalen, 100 Europese kort- en langspeelfilms geselecteerd uit meer dan 1000 films, een prijzenpot van meer dan € 50 000 om de creatie en promotie van de Europese cinema aan te moedigen, een Panorama sectie, avant-premières, kortfilms van bij ons en muziekdocumentaires.

Voorts op het programma: debatten, lezingen, masterclasses, speciale voorstellingen, DJ-sets en natuurlijk onze sfeervolle filmvoorstellingen in openlucht op het Heilig-Kruisplein.

De Europese cinema, dat is culturele diversiteit.

Op het Brussels Film Festival moedigen we dit aan. En U?

Afspraak van 17 tot 24 juni 2016, in het Flagey.

Het volledige programma zal te raadplegen zijn op filmfestival.brussels

Volg het BRFF op Facebook, Twitter en Pinterest.



Het BRUSSELS FILM FESTIVAL werd in 1974 opgericht en ondervond een evolutie volgens de cinematografische stromingen en de ontwikkeling van de Europese hoofdstad.

Geschiedenis

Van 7 tot 13 januari 1974 werd in het Auditorium van de Passage 44 het eerste Festival du Cinéma gehouden op initiatief van de Chambre Syndicale Belge de la Cinématographie en Dimitri Balachoff. Vanaf het jaar daarna werd het herdoopt tot Festival International du Film de Bruxelles et erkend door de Fédération Internationale des Associations de Producteurs de Films (FIAPF). Vanaf 1983 verhuisde het naar het Congrespaleis. De filmmarkt evolueerde, en in 1990 werd de organisatie van het festival overgenomen door het communicatieagentschap K Com. Een nieuwe en jonge ploeg, geleid door Christian Thomas en onder het wakend oog van Paul Sterck, gaf het festival zijn werkelijke elan. Het festival van Brussel is vanaf dan het enige filmfestival in België dat wordt ondersteund door de Vlaamse en Franstalige Gemeenschap.

De aantrekkingskracht van Europa

Vanaf 1993 kreeg het Festival een nieuw luik, gewijd aan de cinema van een Europees land. Het Festival ging zo op ontdekkingstocht in Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië, de Noordse landen en Griekenland. Twee jaar later werd het Festival een vzw met beroepsmensen uit de filmwereld. Jo Röpcke werd voorzitter. In die nieuwe structuur richtte het Festival een Europese competitie in die werd erkend door de FIAPF, om de Europese kwaliteitsfilm te stimuleren. Gedoteerd met een prijs van 4 miljoen BF wilde de competitie de distributie van Europese films in heel Europa stimuleren. Behalve dit nieuwe element presenteerde het Festival ook een brede waaier van wereldproducties in zijn Kaleidoscoop van de Wereldfilm. Met zijn Belgian Focus kwam er nog een heus venster op de Belgische film bij, waar de hele Belgische productie van het afgelopen jaar werd vertoond.

Hoe het verder ging

In 1998 trok het Festival om zijn 25 jaar te vieren naar de UGC Acropole en Vendôme van Brussel. Het gastland was Ierland, dat toen niet alleen vijfentwintig jaar lid was van de Europese Gemeenschap, maar ook vijfentwintig jaar nieuwe Ierse film vierde. Het jaar daarop verspreidde het Festival zich over heel Brussel, er werden films vertoond in de helemaal gerestaureerde Kladaradatsch!Palace, in de zaal Grand Eldorado van de UGC Brouckère, in een zaal van Kinepolis en in het Filmmuseum. In 1999 was Polen gastland. In 2000 werd er een nieuw project aangebreid: 15x15. Vijftien Europese filmmakers kozen elk een lievelingsfilm uit eigen land. In 2001 was Duitsland gastland, met een focus op de nieuwe Duitse cinema en de jonge cineasten. Maar in 2002 moest de Kladaradatsch!Palace zijn deuren sluiten ten gevolge van failliet. Het Festival had opeens geen locatie meer en moest zijn 29ste editie annuleren.

Een nieuwe adem

In 2003 werd het Internationaal Filmfestival van Brussel in handen genomen door Dominique Janne, producent van de films van Gérard Corbiau (Le Maître de Musique, Farinelli, Le Roi danse), Benoît Mariage (Les convoyeurs attendent, Cow-Boy), Dorothée van den Berghe (Meisje) en Lieven Debrauwer (Pauline & Paulette, Confituur). Een nieuwe ploeg, een nieuwe organisatie, een nieuwe oriëntering voor het Festival, dat zijn standplaats in het hart van de Europese hoofdstad benutte om de weg in te slaan van de jonge Europese cinema. Naar het voorbeeld van het Sundance Film Festival van Robert Redford richtte de nieuwe editie van het Europees Film Festival van Brussel haar programmering op Europese eerste en tweede films en vond een stek in Flagey, het pas gerenoveerde gebouw met de unieke architectuur. Van een winterfestival werd het eerst een lentefestival, en daarna, vanaf 2005, werd het in de eerste zomermaand geprogrammeerd, zodat het samenviel met een ander zomers evenement, l'Age d'Or/Cinédécouvertes, dat gericht was op de hele wereld.

Een goudmijn van talenten

De Officiële Competitie bevatte voordien uitsluitend eerste en tweede films, pareltjes van jong opkomend talent en avant-premières. Tijdens de vorige edities mocht het Festival talentrijke filmmakers zoals Joachim Lafosse (Folie privée, Ca rend heureux), Dagur Kari (Noi Albinoi, Dark Horse), Anne Feinsilber (Requiem for Billy the Kid), Srdjan Vuletic (Summer in the Golden Valley), Cristian Nemescu (California Dreamin'), Gyorgy Palfi (Taxidermia), Barthelemy Grossmann (13m2), Agnes Kocsis (Fresh air) en Kornél Mundruczó (Pleasant Days, Johanna) ontdekken, talenten die intussen internationaal erkend zijn. Vanaf 2009, werkt het Festival samen met de 'LUX Prijs', die kwaliteitsvolle Europese films ondersteunt.

Een nieuwe start naar een beloftevolle toekomst

In december 2009 nam Ivan Corbisier de directie van het Brussels Film Festival over van producent Dominique Janne. Ivan Corbisier begon zijn carrière als organisator van evenementen in Frankrijk en journalist in België. Vervolgens werd hij directeur van een cultureel centrum en gedelegeerd beheerder van de bioscoop FORUM in Namen. Hij was sterk betrokken bij het Belgisch filmmilieu, en werkte samen met festivals in Brussel en Namen, en hij was ook lid van de Commission de Sélection du Film voor de Franstalige Gemeenschap. In 2005 en 2006, was hij coördinator van het Brussels Film Festival. Vervolgens startte hij in 2007 een zomertournee van filmprojecties in openlucht (Une toile sous les étoiles). Hij organiseert ook het filmfestival Brussels Movie Days.

De ontmoetingsplaats voor jong filmtalent en erkende filmmakers !

Brussels Film Festival heeft nu zijn plaats verworven als ontdekker van jong filmtalent in de Europese hoofdstad. Het festival wil een platform zijn voor alle cineasten, het presenteert een uitgebreide programmatie voor die de diversiteit en rijkdom van Europese cinema weerspiegelt. Sinds zijn aantreden als directeur van het BRUSSELS FILM FESTIVAL , heeft Ivan Corbisier belangrijke veranderingen doorgevoerd om het Festival een nieuwe dynamiek te geven. Hij doorbreekt het enge keurslijf van een programmatie die uitsluitend eerste en tweede langspeelfilms aanbiedt. De programmatie is gekozen worden uit het volledige aanbod aan Europese films. Terwijl het Brussels Film Festival een platform blijft voor de ontdekking van nieuw talent, wil het ook de carrière volgen van reeds ontdekte filmmakers en prestigieuze gasten ontvangen. Zo wil het Brussels Film Festival een belangrijke plaats veroveren in het medialandschap. De jonge talentvolle makers staan dus nog steeds in de schijnwerpers, maar ook bekende cineasten zijn nu te gast op het festival.
PROGRAMMAONDERDELEN

COMPETITIE

In de officiële competitie presenteren wij u 12 nationale, Europese of wereldpremières.  12 langspeelfilms uit heel Europa die getuigen van de diversiteit, de rijkdom en de kwaliteit van de  Europese cinema. Wij sporen de meest recente en origineelste auteursfilms op van zowel gevestigd als dringend te ontdekken nieuw talent.

PANORAMA

Een verkenningstocht doorheen de Europese cinema, dat is de doelstelling van dit onderdeel. U zal het continent doorkruisen van noord naar zuid, en van oost naar west, 51 mogelijke landen waaronder de 28 van de Europese Unie. U vindt hier de parels van de 7de Kunst, doorheen verschillende genres en stijlen. De makers delen met u hun originele en pertinente visie op onze maatschappij, laten u dromen of doen u huiveren van spanning. Om u te helpen uw keuze te maken uit dit rijke aanbod, hebben wij deze sectie verdeeld in 4 onderdelen.

Masters

In dit onderdeel vindt u het laatste werk van gevestigde waarden, Europese regisseurs die hun strepen reeds verdiend hebben en naar wiens nieuwste werk reikhalzend wordt uitgekeken.

Outsiders

De namen van de regisseurs zeggen u wellicht niets, maar hun films getuigen van talent dat het verdiend om opgevolgd te worden. Een onderdeel vol verrassingen, die tot uw favorieten zouden kunnen uitgroeien.

Explorers

Sommige regisseurs verkennen de filmtaal en nemen geen vrede met het bestaande. Ze laten zich niet opsluiten in genres en experimenteren voluit. Met hun unieke visie snijden ze thema’s aan die ons ontroeren, doen nadenken. Een onderdeel voor de cinefielen pur sang.

Happy Hour

Liefhebbers van komedies, thrillers, krimi’s,…kortom van alle films die ons een ontspannend filmmoment doen beleven, komen hier aan hun trekken. Wij selecteerden voor u de meest recente en interessantste genrefilms.

 

AVANT-PREMIERES

De meest verwachte auteursfilms van de zomer en het najaar voor ze in de zalen te zien zijn.

OPENLUCHT

Elke avond een Belgische film of coproductie op het Sint-Kruisplein. Gratis en voor niets!

KORTFILMCOMPETITIE

Belgisch talent belooft u een lange, gevarieerde avond waarin 18 kortfilms worden voorgesteld.

RETROSPECTIEVE

Elk jaar verwelkomen wij een eregast aan wie wij een retrospectieve toewijden van zijn of haar films, dankzij onze samenwerking met CINEMATEK, het Koninklijk Belgisch Filmarchief.  Peter Greenaway, Bertrand Tavernier, Alan Parker, Jacques Doillon waren al te gast, in 2016 is het de beurt aan….